perjantai 9. marraskuuta 2012

Lyijykynän avulla


Pääsin koulusta vuonna 1976 ja sen jälkeen opetus muuttui paremmaksi kuin minun aikana. Aloitin koulun Mikkelissä vuonna 1966 ja siirryin vuonna 1970 Jyväskylän kuulovikaisten koululle (nykyään koulun nimi on Haukkarannan koulu).

Millaista opetusta oli Mikkelissä, entäs Jyväskylässä?
Muistan hyvin, millaista opetus oli alussa. Opimme sanoja opetuskuvataulun avulla. Siinä oli erilaisia kuvia, verbejä. Puheopetusta oli. Harjoittelimme puhumaan R-kirjainta lyijykynän avulla. Jokainen oppilas odotti omaa vuoroaan. Sama kynä kiersi luokkaa. Opettelimme erilaisia kirjaimia vähitellen: M-kirjainta koskemalla poskea, N-kirjainta koskemalla nenää, Ä -kirjainta leuan alla, sitten A-kirjainta painamalla rintaa. Opettaja ei käyttänyt kovinkaan paljon viittomakieltä selittäessään lauseita kun me oppilaat matkimme opettajan kirjoittamia lauseita. Opettaja ei osannut viittoa niin hyvin, vaan joitakin viittomia käyttäen elekieltä. Saimme aina kotitehtäviksi lukea kirjoittamamme lauseet ulkoa puhumalla. Opettaja tarkasti aina seuraavana koulupäivänä, miten osasimme puhua lauseet ulkoa. Opettaja kuunteli aina meitä vuorotellen. Yritimme puhua ulkoa opittuja lauseita. Jos unohdimme jonkun lauseen, jouduimme puhumaan uudestaan alusta lähtien.

Oliko opetus samanlaista kun siirryit Jyväskylään?

Opetus oli melkein samanlaista kuin Mikkelissä, mutta matematiikan opetus oli Jyväskylässä monipuolisempaa kuin Mikkelissä. Me oppilaat olemme valittaneet opetuksesta. Emme saaneet lainkaan opetusta englannissa ja ruotsissa. Vasta lähdettyäni pois koulusta v.1976 asiat alkoivat kehittyä paremmiksi. Taitoaineiden opetus oli kyllä hyvää. Saimme kuitenkin monipuolista opetusta puutöissä, teknisessä työssä ja kotitaloudessa. Tietoaineiden opetuksessa sen sijaan oli aika yksipuolista opetusta. Matkimme opettajan kirjoittamia lauseita ja yritimme opetella ulkoa. Olisin toivonut enemmän keskustelupohjaista opetusta. Olin aluksi huonokuuloisten luokassa, mutta en pärjännyt siinä. Koulun johtaja huomasi tilanteen ja kysyi, siirtyisinkö kuurojen puolelle. Huonokuuloisten puolella opettaja puhui samaan aikaan kuin kirjoitti taululle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogin uusi vaihe alkamassa!

Blogini nimi ei ole enää kansa vailla omaa maata, vaan viittomakielinen muistitietotutkimus. Viittomakielisten kertomukset ovat aina kii...